שאלה: שלום כבוד הרב,
אני מגיעה מבית אלג'ירי (אוראן) שומר מצוות. איננו נוהגים בביתי לאכול בשר חלק. אך אני נתקלת פעמים רבות בתגובות של אנשים על כך שאומרים לי שספרדים חייבים לאכול חלק משום שעל פי פסיקתו של הרב עובדיה ספרדי שלא אוכל חלק אוכל טרפה.
הייתי רוצה לדעת מה מנהג יהודי אלג' יריה בעניין ועל בסיס איזה פוסק הם הולכים?
ומה דעתו של הרב בעניין פסיקתו של הרב עובדיה?
כיצד יכול לומר דבר חמור שכזה שמי שלא אוכל חלק אוכל טרפה, הרי בשר לא חלק אף הוא בכשרות הרבנות הראשית לישראל, ברור שהרבנות לא תחתום על משהו שהוא טרפה.
תודה רבה
תשובה: נושא הבשר החלק נהפך ללא פשוט בארץ מפאת קיבוץ הגלויות ב"ה שאנו זוכים לראות במו עינינו בשוב ה' ציון קמעא קמעא.
נחלקו לא מהיום וכבר דורות רבים מאד פוסקי עמנו אם חייבים לאכול רק חלק או לא. על זה התווסף עוד קושי, והוא שבעת האחרונה גם ההגדרות של 'חלק' ולא חלק שונו ממה שהיה נהוג בעבר, ויש פעמים רבות בשינויי הגדרה אלה השלכות הלכתיות לא פשוטות.
אבל אין זה נכון שכל הספרדים חייבים לאכול חלק. יש שאבותיהם החמירו ואז גם צאצאיהם חייבים גם הם להחמיר, ויש שהקילו ולכן מותר להם להקל. קביעתו של הרב עובדיה יוסף זצ"ל בנקודה זו גורפת מדי ולכן לא מדוייקת. אבל מה שאמר שזה כאילו אוכל נבלות וטרפות, מתייחס רק למי שמחוייב עפ"י ההלכה לאכול חלק, אבל לא למי שלא ידע שעליו לנהוג אחרת.
אבל דוקא אנחנו יוצאי אלג'יריה חיבים לאכול חלק משום שכל גדוליה התכנסו לפני כמאה וחמישים שנה והכריעו שעל כולנו לאכול חלק. לכן יהיה זה דבר חשוב מאד אם משפחתך תסכים לנהוג לחומרה ולאכול חלק. הדבר גורם בלי ספק קושי גם כלכלי וגם חברתי, במיוחד כשאדם המחמיר אוכל אצל מי שאינו מחוייב בחומרה. על זה אם תרצי נא התקשרי אלי הביתה ואשמח להדריך אותך במידת יכולתי בדרך הטובה ביותר לגבור על קשיים אלה.
אבל דבר אחד חייב להיאמר ללא היסוס עם כל הרגישות שבדבר, והוא שמה שקוראים 'כשר' בארץ מסתמך על קולות הרבה יותר גדולות ממה שהיה נהוג בחו"ל, ויש בזה כבר בעייה לא פשוטה.
אבל אני שוב מדגיש: מתוך אהבת ה' אנו יכולים להתגבר על כל מיני קשיים, ואנו עומדים לרשותכם לסייע.
בברכה רבה,