בברכתו של יעקב אבינו ליוסף הוא אומר: "בן פורת יוסף, בן פורת עלי עין".
על כך אומרים חז"ל: "עין שלא רצתה ליזון ממה שאינה שלה, אין עין הרע שולטת בה".
מה פירוש הדברים?
האדם מושפע מאנשים אחרים. לא רק כתוצאה ממה שהוא רואה ושומע, אלא גם בתהליך עלום של השפעה של נפש אחת על נפש אחרת. מסיבה זו אומר שלמה המלך במשלי – "הוֹלֵךְ אֶת חֲכָמִים וחכם יֶחְכָּם וְרֹעֶה כְסִילִים יֵרוֹעַ" – אדם שנמצא בסביבתם של צדיקים יהיה מושפע מהם לטובה, ולהיפך בסביבתם של רשעים.
כחלק מהשפעה זו, מופיעה העין הרעה: ישנם אנשים שרואים בכל דבר את הרע שבו, גם בדברים טובים. כחלק מזה, הם מתסכלים על הרע שבמציאות ושבעולם. אנשים פסימיים אלו, גורמים לאנשים אחרים, לאבד את יושרם הפנימי, ואת יראת השמים שלהם, מתוך זה שהם מסתכלים על ההשגחה האלוהית באופן רע.
אותם אנשים מזיקים הן מבחינה חומרית, והן מבחינה רוחנית. הם משפיעים במודע ושלא במודע על אנשים אחרים שבסביבתם, ואף על סביבתם החומרית.
כשאדם מביט על כך שיש לחבירו משהו טוב יותר ממה שיש לו, פעמים רבות הוא מקנא, ומביט בעין רעה על חבירו, או על מה שיש לחבירו. בדומה למה שנאמר לגבי איוב, שם השטן מקטרג ואומר: "הַחִנָּם יָרֵא אִיּוֹב אֱלֹהִים: הֲלֹא אַתָּה שַׂכְתָּ בַעֲדוֹ … מַעֲשֵׂה יָדָיו בֵּרַכְתָּ … : וְאוּלָם שְׁלַח נָא יָדְךָ וְגַע בְּכָל אֲשֶׁר לוֹ אִם לֹא עַל פָּנֶיךָ יְבָרֲכֶךָּ".
אך כל זה הוא תוצאה של חולשה נפשית של האדם המושפע. מי שהתגבר באופן שקבע לעצמו שלא יסטה לעולם מהדרך הנכונה, מדרך ה' – לא יושפע מהעין הרעה.
יוסף הצדיק הוא דוגמא לכך. הוא יודע את עוצמתה וגודלה של נשמת האדם, השואפת תמיד לקרבת ה', ולכן הוא לא מושפע. מפני שהוא מכוון את כל כוחותיה לקשר עם הקב"ה, ובכך הוא מנתק את ההשפעות האנושיות הזרות.
התגברות זו אינה דבר מופשט. מתוך שיוסף לא רצה ליהנות ממה שאינו שלו – שהתגבר על עצמו במעשה אשת פוטיפר, ואפילו במראה העיניים – קונה לנפשו כח, שלא להיות מושפע מנפש אחרת, ומתוך כך אין העין הרעה שולטת בו.